cоцмережі
Facebook

LinkedIn
LinkedIn
швидкий зв'язок
Viber Telegram Skype Messenger
мультимедіа

опозиційні моделі у рекламі

При створенні рекламного образу товару чи послуги перш за все потрібно визначити цільову аудиторію, i у залежностi вiд неї можна використати тi чи iншi символи. Елементи або одного, або iншого символу з кожної опозицiї можна знайти чи не у кожнiй рекламi, крiм суто iнформаційних.

Зiрка" / "Один з нас"
Два протилежнi символи, якi використовують у рекламi часто з однаковим ефектом. Та є вони протилежними лише на перший погляд. 
До участi у зйомках (записах) реклами нерiдко запрошують вiдомих людей — акторiв, музикантiв, телезiрок — якi з екрана пропагують певну продукцiю, часом навiть на шкоду своєму iмiджу. Наприклад, коли спiвак, який прагне створити навколо себе романтичний образ, починає рекламувати щось дуже банальне — наприклад, шампунь вiд лупи — це виглядає принаймнi непослiдовно. I хоча усi споживачi реклами прекрасно розумiють, що за такi грошi, якi та чи iнша зiрка отримала за участь у рекламi, можна дозволити собi розкiш з’явитися перед аудиторiєю у дещо непривабливому виглядi, i що навряд чи та чи iнша вiдома людина дiйсно користується продукцiєю, яку рекламує, реклама має певний вплив: мовляв, якщо вже цю продукцiю пропагує улюблений спiвак (чи популярна телеведуча), напевно, вона дiйсно чогось варта?
Такий тип реклами дiєвий для молодi, особливо для пiдлiткiв, якi часто полюбляють створювати для себе кумирiв. Натомiсть вiн практично не вплине на людину старшого поколiння, яка, по-перше, не захоплюється "зiрками", а по-друге, прекрасно усвiдомлює, що та чи iнша знаменитiсть подалася у рекламу зовсiм не з фiлантропiчних мiркувань. На цей тип аудиторiї значно краще дiє образ "одного з нас" — героя, у якому телеглядач (радiослухач, читач) впiзнає себе. Домогосподиню, яка рекламує з екрана новий пральний порошок, можна сприйняти просто як хорошу сусiдку, яка прагне допомогти. Саме тому такий вид реклами викликає найменше агресiї.

"Економiя", "Знижка" / "Престиж"
Ще два контекстуальних антонiми. Один з крайнiх елементiв цiєї антитези використовують у залежностi вiд того, на кого зорiєнтований товар. У певних випадках (якщо йдеться про дешеву продукцiю) наголошується на значнiй економiї. У iнших (якщо товар є дорогим i зорiєнтованим на заможних людей) ознака цiни дещо приглушується (бо тут вона є невигiдною), натомiсть наголошують на досконалостi товару, його довговiчностi, престижностi i т. iн. 
Iнколи цi антагонiстичнi на перший погляд символи водночас використовуються навiть в однiй рекламнiй кампанiї. Алгоритм тут простий: товар нiбито й дорожчий за аналогiчнi, проте у кiнцевому пiдсумку завдяки його якостi, надiйностi (довговiчностi, економiчностi) витрати себе виправдають.

"Нацiональний виробник" / "Екзотика"
Останнiм часом в Українi, на щастя, перший символ починає домiнувати над останнiм. Якщо ранiше люди просто полювали на iмпорт (хоча вiн мiг бути значно гiршим за вiтчизняний товар), то тепер ситуацiя змiнилася, i при найменшiй нагодi у рекламi наголошують на особливiй якостi продукцiї нацiонального виробника, що є цiлком закономiрним i позитивним процесом. 

"Новизна", "Сенсацiйнiсть" / "Традицiя" 
Навiть якщо у товар (послугу) внесенi зовсiм непринциповi змiни, рекламодавець намагається створити враження, що на ринку з’явилося щось сенсацiйно нове. Водночас у всi часи рекламодавцi наголошували на респектабельностi фiрм, якi працюють не один рiк i мають певнi традицiї. Iнколи навiть навмисне наголошують, що той чи iнший товар випускають у незмiнному виглядi вже не перший рiк. Як вiдомо, свого часу Генрi Форд з дуже великим незадоволенням дав дозвiл на випуск знаменитої моделi "Т" в новiй кольоровiй гамi. Вiн вважав, що вiдмову вiд ексклюзивностi чорного кольору можна розцiнювати як зраду традицiям фiрми.

Однак повернiмося безпосередньо до теми. Як бачимо, у рекламi використовують чимало рiзноманiтних символiв, якi у багатьох випадках краще назвати стереотипами. Однак, пiдводячи пiдсумки, скажемо: на нашу думку, двома найголовнiшими мотивами, що їх подають (або й нав’язують) у будь-якiй рекламi, є два: 
 задоволення;
 необхiднiсть

Перший iз цих глобальних мотивiв є найбiльш ємним. У кожнiй конкретнiй рекламi можуть наголошувати на якiй завгодно позитивнiй рисi товару (чи послуги), але будь-яку з них можна вивести у фразi iз словом "задоволення": задоволення вiд смаку у рекламi солодощiв; задоволення вiд швидкої їзди у рекламi автомобiля; задоволення вiд власної респектабельностi у рекламi дорогого одягу; задоволення вiд якiсного зображення у рекламi нового телевiзора... Цей список можна продовжувати до нескiнченностi. Поняття "задоволення" тут розглядаємо у щонайширшому значеннi: вiд задоволення, спричиненого успiхами на роботi, до сексуального задоволення. Кожен рекламний ролик оперує, у кiнцевому пiдсумку, одними i тими ж символами.
Ще один глобальний мотив — необхiднiсть. Використовується як правило, щодо товарiв або надто утилiтарних, або взагалi непридатних для використання попереднього символу. Хоча... На перший погляд, яке задоволення можна отримати вiд лiкiв? Проте навiть у такому разi через спонуку необхiдностi проводиться перспектива отриманого задоволення — вiд одужання.